Tynning i Rælingen

Elevene i Vg2 skog har i flere uker drevet tynning i et granfelt i Rælingen. Elevene står selv for arbeidet med å felle, kviste, kappe og kjøre tømmeret ut av skogen med traktor og vinsj.

Det konkurreres internt om å felle det største treet, kviste raskest eller lage det største bålet. Lærere og elever stortrives ute i skogen, og med litt snø de siste dagene er stemningen i skogen løftet mange hakk.

Tynning gjøres ved å ta ut trær, slik at fremtidstrærne får bedre vekstvilkår og bedre kvalitet når området senere skal avvirkes. Til stor glede for friluftslivet, skogeier, lærere og ikke minst elever. Elevene jobber hardt og får mengdetreningen som skal til for å bli dyktige yrkesutøvere. Det er stor stas når man endelig får kjøre traktor, og det er gøy å se hvordan elevene mestrer motorsag, felling, traktor og vinsj på en glimrende måte.
Vi gleder oss til mange flere fine dager i skogen!