Studieforberedende Vg3 innen naturbruk består av fellesfag, programfag og valgfrie programfag. Du får generell studiekompetanse akkurat som på allmennfaglig påbygg, og i tillegg naturforvaltningskompetanse (0,5 studiepoeng ekstra). Du kan gå videre til høgskoler eller universiteter etter fullført Vg3 studieforberedende.

Opplæringen passer for deg som liker å være ute i naturen, er interessert i natur, forvaltning av naturressurser og miljø, og mestrer teoretiske fag.
Studiet gir ferdigheter innen naturforvaltning og naturbruksaktiviteter, og inneholder blant annet praktiske, relevante prosjekter og teoretiske fag. Eksempler på prosjekter ved skolen inneværende år er skjøtsel av kulturlandskap ved Norges Vel, og arbeidet med å få ørreten tilbake til Fossumbekken. Ørreten tilbake i Fossumbekken er et Lektor 2 prosjekt i samarbeid med Bymiljøetaten og Norges jeger- og fiskerforbund.

Lenke til gjeldende læreplan: Studieforberedende Vg3 innen naturbruk

For å bli tatt inn på Studieforberedende Vg3 innen naturbruk må søkeren normalt ha bestått Vg2 i studieretningen eller tilsvarende.

Fellesfag Årstimer (60 min.)
Historie 140
Kroppsøving 56
Matmatikk 2P-Y / R1 140 / 140
Naturfag 84
Norsk 281
Felles programfag
Naturforvaltning 140
Valgfrie programfag * 140
– Bruk og vern
– Engelsk 1
– Kjemi 2
Til sammen 981

* Varierer fra år til år.

Når du har fullført og bestått 3 år videregående opplæring får du generell studiekompetanse og naturforvaltningskompetanse som gir mulighet for videre studier på universiteter og høgskoler.