Natur videregående skole er en naturbruksskole i Oslo hvor du kan ta spesiell eller generell studiekompetanse, yrkeskompetanse eller fagbrev.

Mye av undervisningen på Vg 1 og Vg2 er lagt opp som praktiske øvelser der du får en allsidig innføring i stell og trening av blant annet hund og hest. I tillegg er det mye friluftsliv.

Naturbruk med generell studiekompetanse

Uansett hvilket programområde du velger på Vg2 kan du bygge på med generell studiekompetanse. Våre programområder er:

– Vg2 heste- og dyrefag m/fordypning innenfor hest eller hund
– Vg2 landbruk og gartnernæring med fordypning innenfor gartner eller Villmarksliv

Yrkeskompetanse og fagbrev

Ved Natur videregående skole kan du utdanne deg til gartner.
Velger du hest- og dyrefag kan du gå ut i et lærlingeløp og få fagbrev.

Skolens historie

Vinterlandbruksskolen i Oslo ble stiftet i 1886 av Bastian R. Larsen og Olav Sendstad.

Den teoretiske delen av undervisningen foregikk på skolen, og den praktiske delen “der hvor den drives for sin egen skyld”. Det var ikke vanskelig å skaffe praksisplasser for skolens elever, og bondegutter og -jenter ble spredt utover hele landet.

Elevene ved Vinterlandbruksskolen fikk en allsidig undervisning; i tillegg til de allmenne fagene som norsk, kjemi, regning og fysikk ble det også undervist i driftslære, gjødselslære, husdyrbruk, skogbruk og hagebruk. Elevene fikk også innføring i øvelsesfagene landmåling, tegning og frøundersøkelse.

I 1990 ble landbruksskolene flyttet over fra Landbruksdepartementet til Kirke- undervisnings- og forskningsdepartementet og i den forbindelse med Vinterlandbruksskolen en del av det videregående skoletilbudet. Fra 1. august 1994 kunne skolen tilby utdanningsprogrammet Naturbruk.

I 2003 flyttet skolen fra Pottemakerveien på Rødtvet til Strømsveien på Furuset og skiftet samtidig navn til Natur videregående skole. Skolen ligger nært oppmot Nordre Lindeberg gård og har Alnaparken med Alna ridesenter i gangavstand.

Landbruket har endret seg mye siden skolens barndom. Men ideen om at “Praksis læres best i det virkelige liv”, har vi beholdt som et grunnprinsipp.