Natur videregående skole tilbyr fordypning i hundefag. Enten du har planer om å bruke hund i yrkessammenheng, til konkurranser i hundesport, eller til andre hobbyer hvor bruk av hund inngår, vil du lære mye om hvordan hunder bør trenes og hvordan du på en kompetent måte kan gjøre bruk av og omgås hunder.

Uansett hvilke planer du har når det gjelder din framtidige bruk av hund, vil du som elev ved hundelinja utvikle kunnskapsbaserte og reflekterte holdninger til hundeholdet ditt. Målet er at du skal få god innsikt i hvordan hunden lærer og hvorfor hunder gjør som de gjør. Ved skolen benytter vi læringsmetodikk i samsvar med de etiske og moralske normene som gjelder i dagens hunde-Norge.

I løpet av Vg2 vil vi gå gjennom tema som:

• Yrker med hund
  • Sosialisering og valpeutvikling
  • Dyrevelferd og lovgivning
  • Problematferd og problemløsing
  • Anatomi og fysiologi
  • Hundesportgrener som lydighet og agility
  • Søksøvelser/nesearbeid
  • Språk og innlæring

I løpet av skoleåret vil du også lære om bedriftsetablering, god arbeidsledelse og etikk og moral i arbeidslivet. Elevene starter opp, drifter og avslutter en elevbedrift i løpet av året. I tillegg drar vi på tre – fire turer. Hittil har vi hatt faste turer til Langedrag og til Røros hvor elevene har fått prøvd seg som hjelpemannskap i Femundsløpet. Men først og fremst blir det mye trening med egen hund! Målet vårt er at elevene etter endt skoleår, virkelig skal ha fått dreisen på hundetrening.

For å kunne velge hund som fordypning må du ha tilgang til egen, eller lånt hund. Hunden må være vaksinert og forsikret. Dessverre kan vi ikke ta i mot hunder som har aggresjonsproblemer overfor andre hunder eller mennesker, eller som har store problemer med å være alene.

For å bli tatt inn på Vg2 Heste- og dyrefag må søkeren normalt ha bestått Vg1 Naturbruk eller tilsvarende.

Fellesfag Årstimer (60 min.)
Kroppsøving 56
Norsk 112
Samfunnsfag 84
Felles programfag
Drift og entreprenørskap 197
Dyrekunnskap, dyrevelferd og aktivitet 280
Yrkesfaglig fordypning 253 / 113
Valgfrie programfag* 140
Kjemi 1
Til sammen 982

* Varierer fra år til år.

Som hovedregel er fullført og bestått Vg2 Heste- og dyrefag grunnlag for å tegne lærekontrakt eller inntak til Vg3 i studieretningen.

Ved Natur videregående skole kan vi tilby:

• Studieforberedende Vg3 innen naturbruk (gir generell studiekompetanse)