Opplæringen er praktisk rettet der mye foregår ute. Mye handler om å bruke naturen sommer og vinter, og om hvordan vi mennesker påvirker naturen.

Du velger fordypning hest, hund eller skog/friluftsliv allerede på Vg1.

Teori og praksis knyttes sammen. Noen dager blir du møkkete og våt. Andre dager er du mest innendørs og jobber med bøker og pc.

Noen uker per år er satt av til Yrkesfaglig fordypning (YFF). Da er du enten utplassert i en bedrift som gir deg mulighet til å prøve ut aktuelle lærefag, eller du fordyper deg i kompetansemål fra læreplanene på Vg3-nivå sammen med faglærer. Eksempler på bedrifter kan være gårdsbruk, stall, gartneri eller andre bedrifter som driver naturbasert virksomhet.

I programfaget Naturbasert produksjon og tjenesteyting får du smakebiter av programområdene vi tilbyr på Vg2. Det vil si at du skal innom planter, maskiner, tradisjonelle husdyr som ku, gris og sau, hest, hund og skogbruk. Du får blant annet kjøre traktor, bruke motorsag, stelle og fôre små og store dyr, ri og kjøre hest.

Som elektronisk læringsplattform benytter vi Itslearning, som gir deg full oversikt over lekser, oppgaver, beskjeder mm.

Lenke til gjeldende læreplan: Vg1 Naturbruk

For å få opptak på Vg1 Naturbruk, må søker normalt ha fullført 10-årig grunnskole eller tilsvarende.

Fellesfag Årstimer (60 min.)
Kroppsøving 56
Engelsk 140
Matmatikk 1P-Y / 1T 84 / 140
Naturfag 56