Natur vgs på 5. plass i NM 2016 i skogbruksferdigheter

Natur videregående skole deltok i år på NM i skogbruksferdigheter. NM i skogbruksferdigheter er et nasjonalt mesterskap for alle naturbruksskolene i landet, og forgikk i år den 6.-8. april på Tomb vgs i Østfold. I år var det med litt over 60 deltagere, fordelt på 16 lag fra 10 ulike skoler.

Onsdag kveld ankom vi Tomb og fikk registrert oss og sett litt på tevlingsarenaen til dagen etter.

Torsdag foregikk selve motorsagkonkurransen. Her ble det kjempet om både lagmedalje og individuell medalje i totalt 5 øvelser.  Her deltok de 4 gutta Even, Boye, Martin og Håkon fra Natur.

De 5 øvelsene; Felling, sverdsnuing med kjedebytte, over/underkapp, presisjonskapp og kvisting, gikk bra for gutta, og vi endte opp på en god 8.plass av totalt 16 deltagende lag i motorsagdelen.

Fredag var det duket for skogløypa. Skogløypa er en slags natursti, der deltagerne skal teste sine mer teoretiske kunnskaper om skog. Her må de blant annet finne volum av et tre uten hjelpemidler, kunne beregne arealer og også utøve førstehjelp. Skogløypa består av totalt 16 ulike poster som man må igjennom. Skogløypa ble arrangert av Skogbrukerforeningen ved NMBU i Ås, og foregikk i Universitetsskogen der. Her stilte de 4 gutta opp, og fikk i tillegg med seg superreserven Sara på laget. De briljerte med sine kunnskaper, og kom på en meget solid 2. plass i skogløypa, kun 5 små poeng bak vinneren. (Pallen fra Skogløypa: Sara, Martin, Håkon, Even og Boye feirer andreplassen. Sønsterud ble nr. 3 og Saggrenda vant i Skogløypa.)

Totalt sett endte Natur opp på en velfortjent 5. plass i NM, og gjengen som deltok er svært fornøyd med årets NM, og de har nok fått en opplevelse for livet!

Mer om NM kan du finne her: http://www.nmskogbruk.info/