Navn og alder: Vegard Gulli, 27 år

Uteksaminert: Sommeren 2011
Annen utdanning:

• Vg3 Studieforbedrende innen naturbruk,
  • Landskapsingeniør (Bachelor) fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • By- og regionplanlegging (Master) fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Yrke i dag: Arealplanlegger i Aurskog-Høland kommune

På hvilken måte har du hatt nytte av utdanninga ved Natur videregående skole?
Utdanningen fra Natur videregående skole har gitt meg kunnskap og praktisk erfaring som jeg har hatt bruk for i senere studier og i jobbsammenheng.
Hva husker du best fra tida på Natur videregående skole?
De praktiske øktene i grønnsakhagen og drivhusetPlantekjennskap og plantesykdommerPraktiske beskjæringsøvelserSpennende turer/utflukter
Hvordan var overgangen fra skole til yrkeslivet?   Overgangen fra skole til yrkeslivet var ganske myk. Gjennom praksis hos ulike bedrifter fikk jeg et godt inntrykk i hva arbeidslivet besto i og hvilke oppgaver og utfordringer som en ville møte på i arbeidslivet.
Hva påvirket deg i valg av yrke?   Det som påvirket meg i valg av yrke var flere ting. Det som gjorde at jeg startet på Natur vgs. var at jeg hadde stor interesse for planter. Etter årene på Natur vgs. fikk jeg et godt innblikk i grøntanlegg og vedlikehold, og hadde lyst til å studere videre innenfor grøntanleggfaget og startet på Norges miljø- og biovitenskapelig universitet. Gjennom landskapsingeniørutdanningen fikk jeg interesse for arealplanlegging og det juridiske, og tok deretter en master i by- og regionplanlegging.
Hva vil du si til de som vurderer å ta gartnerutdanning? Jeg vil sterkt anbefale å ta gartnerutdanningen på Natur vgs. Den gir deg en spennende skolehverdag hvor du tilegner deg god kunnskap gjennom teoretisk og praktiske øvelser.